Dar visai neseniai Amerikos
alaus rinkoje dominavo itin stambios kompanijos, gaminusios pigų ir beskonį
alų. Puiki šių firmų rinkodara joms leisdavo pasiekti didžiulių pardavimų apimčių, tačiau pati alaus kokybė likdavo antrame plane. Jeigu Europoje aludariai stengdavosi
neapvilti savo verdamo alaus gerbėjų ir itin dėmesingai rūpindavosi alaus
kokybe, tai Amerikoje svarbiausia buvo verslas, o kokiu alumi užgėrinėti
BigMakus – ne taip ir svarbu. Po „Didžiosios depresijos“ situacija dar labiau
pablogėjo - daugelis mažų alaus daryklų, virusių gan neblogą alų, bankrutavo ir
masiškai užsidarinėjo. Visi šie įvykiai Europoje ilgam suformavo nuomonę jog
amerikietiškas alus, tai pigus, beskonis ir nekokybiškas produktas.
Situacija ėmė keistis tik XX amžiaus šeštajame
dešimtmetyje, o konkrečiau 1965 metais, kai nedidelę ir beveik bankrutavusią
Anchor Brewing įmonę nusipirko Frederick Fritz Louis Meyteg III. Būtent jis ir tapo ta pirmąja kregždute kuri išdrįso savo
verslą statyti ne ant mažos kainos, o ant alaus kokybės. Daugelio nuostabai tai
pasiteisino ir reikalai pajudėjo. Septintojo dešimtmečio pabaigoje atsirado dar
viena panaši alaus darykla – New Albion
Brewing, po to dar viena, kol pagaliau devintojo dešimtmečio pradžioje
įvyko tikras sprogimas ir naujos mini alaus daryklos pasipylė kaip grybai po
lietaus. Prie šio atgimimo stipriai prisidėjo ir investuotojai, kurie pajautę
didžiulį šios pramonės šakos potencialą nukreipė savo pinigų srautus į šią
sritį. Per keletą metų(1993-1997) Amerikoje atsirado keli šimtai naujų alaus
mini daryklų. Reikia pripažinti jog tik nedaugelis iš šių daryklų tapo sėkmingo
verslo pavyzdžiu, daugelis taip ir nepasiekė norimų rezultatų. Kaip pagrindinę nesėkmės priežastį
daugelis ekspertų įvardija entuziazmo aludarystei stoką ir per stiprią trauką
pinigams. Vis dėl to šis aludarystės bumas privertė sukrusti tuo metu
dominavusius galingus(Miller,
Anheuser-Busch, Coors) koncernus ir amerikietiško alaus skonis palengva ėmė
gerėti.
Ir štai šio bumo metu gimė
dar vienas perliukas, dar vienas aludarystės industrijos garvežys: Firestone Walker Brewing. 1996 metais
firmą įkūrė Adamas Firestounas su savo švogeriu(sesers vyru) Deividu Walkeriu. Pinigus naujam verslui jie gavo iš Adamo tėvo, žymaus politiko ir didžiausio JAV padangų gamintojo Anthony Firestouno. Šiam žmogui priklauso Firestone
Tire and Rubber Company, tad lėšų trūkumu pradedantieji alaus verslininkai
nesiskundė. Tačiau šiame versle vien su pinigais toli nenuvažiuosi, aplinkui
buvo pilna pavyzdžių kaip žlunga naujosios daryklos jei neturi užsispyrimo, entuziazmo
ir šviežių idėjų. Užsispyrimo ir entuziazmo Adamui su Deividu netrūko, o viena iš
įdomesnių idėjų buvo alaus fermentacija ąžuolinėse statinėse.
Kadangi Firestounų šeima jau keturiasdešimt metų užsiiminėja vyno verslu, tai apie produktų
fermentaciją ir saugojimą žinojo daug geriau nei bet kuris kitas aludaris. Būtent
vyno versle įgyti įgūdžiai padėjo sukurti unikalaus skonio alų – Firestone Pale Ale. Šviežias, stipriai
išreikštas apynių skonis per keletą mėnesių užkariavo dešimčių tūkstančių
gurmanų širdis. Pradžioj alus buvo tiekiamas tik Paso Robleso, miestelio
kuriame stovi gamykla restoranams, vėliau, išbandžius naująjį alų vietinėje
rinkoje, buvo pradėtos derybos su visais Kalifornijos stambesniais platintojais.
Miestelyje buvo geležinkelis, o ir autostrada netoliese ėjo, atrodytų sunkumų
su platinimu neturėjo kilti, ir visgi jų buvo. Stambieji koncernai(Miller,
Anheuser-Bush) nenorėjo papildomos konkurencijos ir stengdavosi įsigyti
perspektyvias alaus daryklas, o jei nepavykdavo - pasistengdavo jas sužlugdyti
arba bent jau siekdavo kad jų produkcija neišplistų už valstijos ribų. Be to Deividas su Adamu principingai nenorėjo pasterizuoti savo produkto, o tokiu atveju labai
sutrumpėja alaus galiojimo laikas, tuo pačiu ir transportavimo galimybės. Didieji prekybos centrai nenorėjo tokio alaus,
kuris be visa ko buvo dar ir nepigus. Tad per metus laiko Firestone Pale Ale geografija visai nepakito – apsiribojo tik
gimtuoju miesteliu.
Gelbėjo tik tai, jog
restoranai ir barai siekdami įgyti pastovių klientų, norėjo tik geriausio
alaus, o Firestone Walker verdamas
alus kaip tik toks ir buvo. Be to, kaip tik tuo metu JAV pradėjo populiarėti
„alaus turizmas“. Kai kurie iš tokių alaus turistų, išgirdę apie skanų „vyno“
alų, užsukdavo ir į Paso Robles pabandyti garsiojo alaus. O vėliau apie
nuostabų alų pasakodavo savo draugams, kurie atsiradus galimybei taip pat
skubėdavo išbandyti išgirtąjį alų... Taip Firestone
alaus markės šlovė ir augo, be jokių didesnių išlaidų reklamai.
Tęsinį apie Firestone Walker Brewing, apie joje vykstančius procesus ir kas leidžia sukurti tokį skanų alų skaitykite sekančioje dalyje.
alaus darykla
alaus gamyba
alaus pramonė
alkoholiniai gėrimai
aludariai
amerikietiškas alus
Tai įdomu