Be jokios abejonės
„Heineken“ šiandien viena populiariausių alaus markių pasaulyje. Pamatyti žalią
butelį su lengvai atpažįstamu logotipu galima beveik visuose pasaulio
supermarketuose ir baruose. Nors lyginant su kitais garsiausiais alaus brendais
šis prekinis ženklas atsirado visai nesenai, tačiau jau spėjo išsikovoti
pasaulinį pripažinimą.
„Heineken“ alaus istorija
prasidėjo XIX amžiaus viduryje. 1864 metų vasario 15 dieną(kai kurie šaltiniai
nurodo 1863 gruodį), 22 metų jaunuolis Gerard Adriaan Heineken įsigijo vieną
pirmaujančių Olandijos alaus daryklų De
Hooiberg, veikiančią jau nuo XVI amžiaus. Pinigų šiam pirkiniui jaunajam
verslininkui davė mama, kuri buvo pakankamai turtinga moteris. Tuo metu alus
Olandijoje neišsiskyrė ypatingai aukšta kokybe ir nebuvo itin populiarus.
Vietiniai gyventojai mieliau vartojo daug stipresnius gėrimus, ypatingai populiarus
buvo džinas. To pasekmėje alaus pramonė Olandijoje išgyveno ne pačius
geriausius laikus ir jaunojo Heinekeno pirkinio kaina buvo proto ribose.
Kad naujasis pirkinys taptu
pelningu, reikėjo įdėti nemažai pastangų ir jaunasis verslininkas su entuziazmu
to ėmėsi. Alaus gamybos procesas buvo modernizuotas, o vienas iš svarbiausių
pakeitimų – gamybos technologijos pakeitimas. Naujuoju metodu pagamintas alus
buvo pavadintas „džentelmenų alumi“. Anksčiau gamyklos leidžiama produkcija
vadinosi „darbininkų alus“, tad naujasis pavadinimas pabrėžė naujojo alaus
aukštesnę kokybę. Kaina taip pat pakilo, tačiau vartotojų tai neatbaidė. Naujojo
alaus populiarumas gan sparčiai augo ir jau 1889 metais, Paryžiuje, kompanija
„Heineken“ iškovojo aukso medalį. Gerardas užsiiminėjo ne vien
tik technologinio proceso tobulinimu,
tuo pačiu buvo plečiama ir gamyba. Buvo pastatyta nauja alaus darykla
Amsterdame, po to Roterdame. 1870 metais buvo nuspręsta pakeisti kompanijos
pavadinimą, ji pasivadino – Heineken‘s Bierbrouwerij Maatschappij N.V. Užbėgant
įvykiams už akių, reiktų pasakyti, kad šį pavadinimą kompanija turėjo ištisą
šimtmetį.
Vienas iš svarbiausių
kompanijos istorijos įvykių yra susijęs su daktaro Elyon vardu. Daktaras buvo
vieno žymiausių prancūzų mokslininko, tyrinėtojo L.Pasteuro, išradusio maisto
produktų dezinfekcijos technologiją, mokinys. Technologija buvo pavadinta garsiojo
mokslininko vardu – pasterizacija. 1886 metais daktaras Elyonas sukūrė naują
mielių rūšį „Heineken A-yeast“, kuri nuo to laiko yra svarbiausiu ir
slapčiausiu alaus „Heineken“ ingradientu. Šios mielės priduoda alui ypatingą
skonį ir aromatą.
Vienos iš didžiausių alaus
imperijų įkūrėjas mirė 1893 metais, eidamas 51 savo gyvenimo metus. Per beveik
30 savo vadovavimo metų jis sugebėjo iš atsilikusios, pasenusios alaus
daryklos, padaryti šiuolaikišką, klestinčią ir greit besivystančią kompaniją.
Jo kompanija tapo pirmaujančia Olandijoje ir sėkmingai plėtėsi Europos rinkoje.
Alaus daryklą paveldėjo mažametis jo sūnus Henris. Suaugęs jis tapo kompanijos
galva ir sėkmingai tęsė tėvo verslą. Henrio vadovaujama kompanija sėkmingai
pergyveno pirmąjį pasaulinį karą ir pasaulinę ekonomikos krizę, į istoriją
įėjusią „Didžiosios depresijos“ vardu.
1933 metų gruodį Amerika
atšaukė sausąjį įstatymą ir Europos kompanijos, gaminančios alkoholį, gavo
prieigą prie milžiniškos JAV rinkos. „Heineken“ buvo pirmasis alaus gamintojas
iš Europos, kuris atnaujino alaus tiekimą į JAV. Henris pagal išsilavinimą buvo
chemikas, o iš prigimties puikus vadovas, tad jis rūpinosi ne tik alaus gamybos
procesu ir pardavimų rinka, tačiau rūpinosi ir savo darbuotojais, sukūręs jiems
pensijų fondą. 1940 metais Henris paliko šį pasaulį ir visus reikalus perėmė
sekantis šeimos kartos atstovas – Alfredas. Jis buvo Henrio sūnus ir
atitinkamai šeimos biznio pradininko anūkas.
Alfredas du metu praleido
JAV, kur studijavo efektyvaus alaus verslo vedimo paslaptis. Būtent jis ir
sugebėjo „Heineken“ paversti vienu iš pasaulinių alaus gamybos lyderių.
1968 „Heineken“ įsigijo
antrąją pagal dydį Olandijos alaus gamyklą - „Amstel“. Vėliau prie koncerno
prisijungė dar keletas smulkesnių Olandijos alaus gamintojų. XX amžiaus
septintajame dešimtmetyje „Heineken“ ženkliai išplėtė savo gamybos geografiją.
Koncerno gamyklos buvo atidarytos daugelyje Europos, Azijos, lotynų Amerikos ir
Afrikos šalyse. Tuo pačiu metu – 1972 metais, stipriai sutrumpėjo ir kompanijos
pavadinimas. Vietoje senojo buvo pavadinta tiesiog Heineken N.V.
Alfredas kompanijai vadovavo
iki 1989 metų. Po jo atsistatydinimo, kompanijos vairą perėmė pakviestas iš
šono menedžeris Karel Wurst. Formaliai šeimos nariai pasitraukė nuo kompanijos
valdymo, vienok kompanijos kontrolinio akcijos paketo savininkė, 2002 metais
mirusio Alfredo duktė - Charlene de Carvalho-Heineken. Ji taip pat
įeina ir į kompanijos stebėtojų tarybą.
Mūsų dienomis kompanija
„Heineken“ išlieka vienu iš alaus gamybos ir pardavimo pasaulyje lyderių.
„Heineken“ alaus gamyklos išsimėčiusios daugiau nei 60 pasaulio šalių.
Kompanijos vadovybė akylai stebi kad visose jose būtų griežtai laikomasi alaus
gamybos receptūros ir gaminamo alaus kokybės. „Heineken“ produkcijos galima
įsigyti 170 pasaulio šalių ir turbūt būtų lengviau išvardinti šalis, kur šio
alaus nėra. Be nuosavų markių alaus kompanijai „Heineken“ priklauso dešimtys
tarptautinių ir vietinės reikšmės alaus brendų. Pavyzdžiui 2007 metais
koncernas „Heineken“ įsigijo garsias čekiško alaus daryklas Krušovice ir Starobrno. Gan žymus lenkiškas alaus brendas Zywiec irgi priklauso „Heineken“.
alaus darykla
alaus gamyba
alkoholiniai gėrimai
alkoholis
aludariai
Heineken
olandiškas alus
Tai įdomu